петак, 17. фебруар 2012.

Недеља Страшнога суда

НЕДЕЉА МЕСОПУСНА 

А када дође Син Човечији у слави својој и сви свети анђели са њим, тада ће сести на престо славе своје. 
И сабраће се пред њим сви народи, и разлучиће их једне од других као пастир што разлучује овце од јаради. 
И поставиће овце са десне стране себи, а јарад са леве. 
Тада ће рећи Цар онима што му стоје са десне стране: Ходите благословени Оца мојега; примите Царство које вам је припремљено од постања свијета. 
Јер огладњех, и дадосте ми да једем; ожедњех, и напојисте ме; странац бијах, и примисте ме; 
Наг бијах, и оденусте ме; болестан бијах, и посетисте ме; у тамници бијах, и дођосте ми. Тада ће му одговорити праведници говорећи: Господе, када те видесмо гладна, и нахранисмо? Или жедна, и напојисмо? 
Кад ли те видесмо странца, и примисмо? Или нага, и оденусмо? 
Кад ли те видесмо болесна или у тамници, и дођосмо ти? 
И одговарајући Цар рећи ће им: Заиста вам кажем: кад учинисте једноме од ове моје најмање браће, мени учинисте. 
Тада ће рећи и онима што му стоје с лијеве стране: Идите од мене, проклети, у огањ вјечни који је припремљен ђаволу и анђелима његовим. 
Јер оглад н ех, и не дадосте ми да једем; ожед н ех, и не напојисте ме; 
Странац бијах, и не примисте ме; наг бијах, и не оденусте ме; болестан и у тамници бијах, и не посетисте ме. 
Тад ће му одговорити и они говорећи: Господе, када те видесмо гладна или жедна, или странца или нага, или болесна или у тамници, и не послужисмо ти? 
Тада ће им одговорити говорећи: Заиста вам кажем: кад не учинисте једноме од ових најмањих, ни мени не учинисте. 
И ови ће отићи у муку вечну, а праведници у живот вечни. 

(Свето Јеванђеље по Матеју 25, 31 – 46) 


Свети владика Николај Жички, тумачећи седми члан Символа вере, тумачи и одељак из Светог Јеванђеља по Матеју, који се чита у недељу Месопусну. 

…И КОЈИ ЋЕ ОПЕТ ДОЋИ СА СЛАВОМ, ДА СУДИ ЖИВИМА И МРТВИМА, ЊЕГОВОМ ЦАРСТВУ НЕЋЕ БИТИ КРАЈА. 

Бдење вам је заповеђено. А бдење је будноћа, стражење са ишчекивањем. Бдење над самим собом: над својим мислима, жељама и делима – то је строги пропис ваше вере. Будноћа оштри вид духовни да може видети и распознати добро и зло и да може знати ко долази у срце и у мисли. Стражењем се одбија непријатељ и пушта пријатељ. Ишчекивање појачава љубав и чисти савест. На кога се то односи ваше највеће ишчекивање? На Љубазнога, на Најљубазнијега. На Онога чија вас је љубав увела у овај свет и чија ће вас љубав сусрести у другом свету. Гле, Он је обећао доћи. И душе људске трепере од тог обећања, као љубав што трепери очекујући љубљенога. 

То ишчекивање појачава љубав и чисти савест. Стражите дакле, јер не знате дана ни часа када ће Син Човјечији доћи (Мат. 25, 13). То су Његове речи, речи опомене. Да не будете као пет лудих девојака, које у безбрижности својој бише изненађене и одбачене. Он долази, бдите и стражите! 


Он је дошао једном и поново ће доћи. Први пут је дошао у понижењу, други пут ће доћи у слави. Први пут је дошао као Искупитељ света, други пут ће доћи као Судија света. Разлика између првог и другог доласка Његовог врло је велика. При првом доласку свом Он се задржао на земљи тридесет и три године. Његов други долазак трајаће врло кратко. Јер као што муња излази од истока и сине до запада, такав ће бити и долазак Сина Човечијега, рекао је Он о свом другом доласку (Мат. 24, 27). Тако изненадан и муњевит биће други долазак Господа. Отуда и опомена Његова свима верним а : Стражите дакле, јер не знате у који ће час доћи Господ ваш (Мат. 24, 42). Први пут је Он дошао као трудбени сејач, а други пут ће доћи као хитри вејач. И као што је вејање кратак посао према многим пословима око усева од сејања до вејања, тако ће други долазак Његов, сравњен са првим, бити брз и кратак. А и изненадан! Зато је заповеђено бдење, будноћа духа, стражење, ишчекивање. 

И славан ће бити други долазак Господа, сав у блеску од славе невиђене. Тада ће се показати знак Сина Човечијега на небу; и тада ће проплакати сва племена на земљи; и угледаће Сина Човечијега где долази на облазима небеским са силом и славом великом . (Мат 24, 30) Његов долазак биће, уистину, достојан Цара над царевима. Пред Њим, под Њим и око њега кретаће се лучезарне војске од ангела. Трубе ће јечати са уста ангела трубоносаца, огањ и пламен ићи ће напред . И послаће анђеле своје с великим гласом трубним, и сабраће избране Његове од четири ветра, од краја до краја небеса (Мат. 24, 31). Тако Господ говори о свом поновном доласку. А видовити пророк његов, кога ни Јевреји не одричу, описује то овако: Престо му бијаше као пламен огњени, точкови му као огањ разгор е о. Река огњена излажаше и т ецијаше испред њега, тисућа тисућа служаше му, и десет по десет тисућа стајаху пред Њ им; суд отпоче, и књиге се отворише (Дан. 7, 9-10). 

Тако пророк Његов, велики и видовити, кога ни Јевреји не одричу. А овако апостол Његов свети: Јер је праведно у Бога да врати муку онима који вас муче; а вама које муче покој с нама кад се покаже Господ Исус с неба с анђелима силе своје, у огњу пламеноме, који ће осудити оне који не познају Бога и не слушају јеванђеље Господа нашега Исуса Христа; који ће примити муку, погибао вечну од лица Господњега и од славе његове, када дође да се прослави у светима својима, и диван да буде у свима који га вероваше (2. Сол. 1, 6-10). 

Изненадан ће бити долазак Судије и биће у сили и слави . А суд Њ егов биће као што је сам Он прорекао и описао (в. Мат. 25, 31). Разлучиће све људе на десно и на лево као пастир што лучи овце од коза. Онима са десне стране рећи ће праведни Судија: Ходите благословени Оца мојега примите Царство које вам је приправљено од постања света. А онима са леве стране рећи ће: Идите од мене, проклети, у огањ вечни, приправљени ђаволу и анђелима његовим. Праведно мерило биће просто и јасно. Оне прве призваће у живот вечни и блаженство. Зато вели: Јер огладњех, и дасте ми да једем; ожедњех и напојисте ме; гост бијах, и примисте ме; болестан бијах, и обиђосте ме; у тамници бијах и дођосте к мени. Када га ови благословени упитају када га то они виде ш е у беди и помогоше, одговориће праведни Судија: Заиста вам кажем: кад учинисте једноме од ове моје најмање браће, мени учинисте. 

А оне друге, што на левој страни буду стајали, одагнаће праведни Судија у муке вечне, у огањ приправљен за ђавола и слуге ђаволске. Када га ови неблагословени буду питали када га то они видеше у беди и не помогоше, одговориће праведни Судија: Заиста вам кажем: кад не учинисте једноме од ове моје мале браће, ни мени не учинисте. 

Погледајте, образовани, и видите ка к о Христос Господ себе истоветује са онима који страдају у овоме свету. Он их милостиво назива малом браћом својом. Зар ће те ви отказати хлеб браћи Христовој? Знајте да ко њима отказује, Њему отказује. На Суду ће се то објавити и Он ће судити по правди. 

А када се Суд оконча, настаће за праведнике царовање без краја и конца. Тада ће праведници засјати као сунце у Царству Оца својега (Мат 13, 43). Сва остала царства разориће се и свака друга власт и сила разбиће се као магла пред сунцем; само ће Његово царство остати, без граница и суседства. Као што је прорекао и видео у визији пророк кога и Јевреји признају: Власт је његова власт вечна, која неће проћи, и царство се његово неће расути (Дан. 7, 14). И од самог видљивог неба и земље трајније ће бити царство Његово; јер је речено да ће небо и земља проћи, а царство ће његово остати (Откр. 21, 1). 

С таквим блеском, и силом, и славом, и достојанством завршиће се богочовечанска драма, отпочета у хладној пећини витлејемској. Тако ће расти и узрасти зрно горушчино (Мат. 13, 31), и развити се у дрво живота, које ће покрити сав свет, видљиви и невидљиви. Нека се зато веселе душе ваше. праведници , ако штогод страдате за име Исусово и ако сносите понижења за правду његову у овоме животу. 

Сваки дан ваше туге, и муке, и понижења, донеће вам векове и векове радости јер ћете бити награђени ангелским грађанством у Царству Његовом. Ко је иоле сличан Исусу у страдању, биће му сличан и у слави. Сузе ваше и ране ваше, сад скривене, биће осветљене сунцем које не залази. Привидни порази ваши, ради Јеванђеља Његовог, биће претворени у торжествену победу, коју неће објављивати људи језиком већ ангели Божји трубном јеком. 

Боље је за неправеднике да дрхте и кају се сада него на Суду. А ви, христоносци, радујте се што је Месија ваш Судија света. Јер ће по правди судити. Гле, онај исти Исус коме је Ирод хтео мачем судити у колевци; 
кога је Јуда продао за тридесет сребреника; кога су старешине јеврејске мучиле и биле; кога је Пилат огласио невиним, па на крст распео; који је у мукама великим на Голготи издахнуо; који је трећи дан славно васкрснуо из гроба; 
који се четрдесетог дана узнео на небеса и сео са десне стране Бога Оца – тај исти Исус доћи ће опет у сили и слави. Доћи ће као врховни Судија света да суди свима живима и мртвим а . Доћи ће као Цар бесмртни да отвори царство бесмртно за праведнике. У том царству праведници ће се сијати као сунце. 

Ово је вера праведника, смерних и кротких, но неустрашивих на путу правде. Ову веру не могу примити они чије срце иде за очима. Њу воле они који знају за величанство Божје и за правду вечиту. Њима је радост мислити о величанству бесмртнога Бога усред мириса смрти свуда око себе. И радост им је чинити правду, окружени неправдом. Узвишеност Божја привлачи их и красота правде плени их. Они чине правду, но не уздају се у дела своје него у милост Божју. Што су праведнији то са већим страхом очекују Суд Христов. А неправедници зато и творе неправду што немају страха од Суда Христовога. 

Благо онима који очекују долазак Господа у сили и слави и помажу малу браћу Христову као да помажу самога Христа. 

Благо онима који у бдењу, и будноћи, и стражењу, и ишчекивању погледају Љубазнога, Најљубазнијега. Дочекаће Га, заиста, и сусрешће Га попут пет мудрих девојака. И Он ће их увести у Рај и цароваће с њима вавек. 

Није ли ово и ваша вера, христоносци, и вера најправеднијих предака ваших? Нека она буде и вера деце ваше, с колена на колено. Ово је вера непостидна, православна, спасоносна. Заиста, ово је вера истински образованих људи, оних који носе образ Божји у себи. У Дан Суда Христовога они ће се назвати благословеним. 


--------------------------------------------------------------------------------


ЗААМВОНА МОЛИТВА
У НЕДЕЉУ МЕСОПУСНУ 

Прими наше убоге молитве, Христе Боже, као што си примио сузе и миро од блуднице, и благонаклоно прими песмопој наш, Милосрдни, као некада њене целиве, и даруј нам њено добро обраћење; и удостој нас опроштаја сагрешењâ као што си њу удостојио; и као што ниси одвратио лице Своје од ње која се дотакла Твојих пречистих ногу, тако немој одвратити лица Твога ни од нас који притичемо невидивим стопама Твојега човекољубља; и као што њу, која се безгласно исповедила Теби Срцезналцу, ниси отпустио посрамљену, немој посрамити ни нас нити објави тајне грехе наше на страшноме суду Твоме пред анђелима и људима него нас избави од вечне срамоте и учини наследницима непролазне Твоје славе. 

Јер си човекољубив и препрослављен, са беспочетним Твојим Оцем и пресветим и благим и животворним Твојим Духом, сада и увек и у векове векова. 

Народ: Амин. 

Нема коментара: